Opleiding en begeleiding

Inrichting 



Plaatsing en advies
Bij de plaatsing in type brugklassen volgt onze school het advies van de basisschool.

Bij instroom in een hoger leerjaar vindt een intakegesprek plaats met ouder/verzorger, leerling en de school van herkomst. Plaatsing wordt gebaseerd op gegevens van de school van herkomst en op informatie uit het gesprek met ouder/verzorger en leerling.

Om een beeld te geven van onze scholen en het onderwijs dat wordt geboden, wordt hieronder de locatie schematisch weergegeven en voorzien van een korte toelichting.

Schoolstructuur

Type brugklassen Wijk en Aalburg
Op de locatie Wijk en Aalburg kennen we vijf brugklassen. Er worden door de basisscholen steeds vaker dubbele adviezen gegeven. Dat maakt dat wij in onze school ‘dakpanbrugklassen’ formeren. Dit zijn brugklassen met twee niveaus:

  1. De havo/atheneum-klas: een brugklas met toekomstige havo- en atheneumleerlingen.
  2. De mavo/havo-klas: een brugklas met leerlingen die de mavo of havo zullen gaan volgen.
  3. De kader/mavo-klas: een brugklas met vmbo-leerlingen die de kaderberoepsgerichte leerweg of mavo zullen gaan volgen.
  4. De basis/kader-klas: een brugklas met vmbo-leerlingen die de basis- en kaderberoepsgerichte leerweg zullen gaan volgen.
  5. Het Vakcollege Techniek basis/kader-klas: een brugklas met vmbo-leerlingen die de basis- en kaderberoepsgerichte leerweg zullen gaan volgen uitsluitend in de techniekprofielen.

Het Vakcollege techniek, een opleiding voor leerlingen met ‘gouden’ handen
Het Vakcollege is een onderwijskundig programma binnen het vmbo voor zowel de basis- als de kaderberoepsgerichte leerweg. Technisch talent wordt opgeleid tot gekwalificeerd vakman of vakvrouw. Het bedrijfsleven is intensief betrokken bij het Vakcollege. Dit programma is bedoeld voor leerlingen die al vroeg weten dat ze een baan ambiëren in deze technische beroepssector. Het programma voorziet in minimaal 10 uur ’techniek en vakmanschap’ (praktijkonderwijs) per week, waaraan de theoretische vakken gekoppeld zijn. Er wordt projectmatig gewerkt. Wie kiest voor het Vakcollege Techniek, kiest voor vakmanschap!

Mavo: Leren en Ervaren
In de mavo is het motto ‘leren en ervaren’. Leerlingen leren hun talenten kennen en ontdekken wat bij hen past. Ze werken vier jaar lang actief aan hun toekomst. Driemaal per jaar heeft de mentor een lob-gesprek met alle leerlingen over hun interesses en sterke punten, maar ook over wat zij later willen worden. Eind klas 1 is er een speeddate waar leerlingen kennismaken met verschillende beroepen. In klas 2 is er een uitgebreid oriëntatieprogramma op de profielen Techniek, Zorg & Welzijn en Economie (Business). In leerjaar drie volgen de leerlingen een praktisch en uitdagend onderwijsprogramma dat past bij het gekozen profiel en kunnen zo alles te weten komen over het opzetten en runnen van een eigen bedrijf. Maar misschien vinden zij techniek veel leuker en ontdekken ze dat ze creatieve ideeën hebben en praktische oplossingen kunnen bedenken voor technische vraagstukken! Of misschien is de wereld van de Zorg iets voor hen? Dan zijn ze bij Zorg & Welzijn op de juiste plaats als ze graag iets voor anderen willen betekenen. Eind leerjaar drie doen de leerlingen een snuffelstage van vijf dagen. In leerjaar vier is er een verdiepende lintstage van 12 dagen. Zo ervaart iedere leerling wat het is om in het gekozen profiel werkzaam te zijn en behaalt in leerjaar drie en vier aanvullende certificaten die belangrijk zijn bij een keuze voor het vervolgonderwijs.

Verdeling van de leerlingen over de afdelingen
De verdeling van de leerlingen over de afdelingen is als volgt:

 

Brugklasleerlingen 2023-2024 Wijk en Aalburg

TERUG NAAR HET OVERZICHT

 
 
Doe-middag
31 januari 2024

Voorlichtingsavonden
15, 16, 22 en 23 januari 2024

 

 

 

 

Contact

Perzikstraat 7
4261 KC Wijk en Aalburg
0416-691722