Leren doe je niet alleen in een klaslokaal maar juist ook daar buiten. Vandaar dat we regelmatig op pad gaan. Gedurende het schooljaar zijn er activiteitendagen.
Op deze dagen worden excursies en activiteiten georganiseerd buiten het schoolgebouw. Dichtbij als het kan en wat verder als het nodig is.
We willen leerlingen de mogelijkheid bieden om in hun schoolcarrière op een meerdaagse reis te gaan. Dat is niet alleen leuk, maar vooral een levenservaring, die zeer leerzaam kan zijn. We streven reizen na waarbij educatieve doelstellingen worden gehaald. Van de reisleiding wordt verwacht dat zij een programma samenstelt waarmee doelstellingen gehaald worden op velden als: persoonsvorming;
culturele vorming, burgerschap, groepsvorming en vakinhoud. De reis wordt aangeboden aan leerlingen in mavo-3, havo-4 en vwo-4.
Naast dit meerdaagse reisaanbod gaan de leerlingen uit leerjaar 1 op brugklaskamp. • In leerjaar 2 gaan de Cambridgeleerlingen op een Engelstalige reis. •
Ook zijn er bijzondere reizen/activiteiten waar een leerling naar kan solliciteren. Dit aanbod wordt jaarlijks vastgesteld. De bijzondere reizen en activiteiten hebben een bijzonder karakter.
Zo gingen leerling-ambassadeurs naar projecten in India en Brazilië. Daarmee boden zij ondersteuning aan kansarme jongeren, deelden hun ervaringen en leerden zelf nog het meest. Andere voorbeelden zijn de vrijheidsreis naar Auschwitz en
jaarlijks is er een fietskamp waar leerlingen zich inzetten voor leeftijdsgenoten, die in minder luxe omstandigheden opgroeien.
Op het Willem zijn er ook mogelijkheden voor internationalisering. Diverse uitwisselingen vonden de afgelopen jaren plaats. Bijvoorbeeld met Spanje en Duitsland.
Alle leerlingen moeten deel kunnen nemen aan de activiteiten en daar dragen we als school ook zorg voor. Echter zijn buitenschoolse activiteiten alleen mogelijk als er voldoende ouders/verzorgers zijn die de activiteit willen betalen.
Voor minder draagkrachtige ouders/verzorgers is een solidariteitsfonds, waar een beroep op gedaan kan worden.