Onze onderwijsvisie

Ondersteuning in school



Iedere school is verantwoordelijk om leerlingen die extra ondersteuning nodig hebben een goede onderwijsplek te bieden.

Voorafgaand aan de schoolloopbaan van de leerling wordt in samenspraak met de basisschool, ouder(s)/verzorger(s), leerling en de school van het voortgezet onderwijs, de ondersteuningsbehoeften in kaart gebracht. Indien nodig wordt er een OPP (Ontwikkelingsperspectief) opgesteld. In het OPP wordt vastgelegd welke begeleiding oftewel ondersteuning gegeven gaat worden. Tevens wordt in het OPP het verwachte uitstroomprofiel van de leerling beschreven.
De ondersteuningscoördinator is, in samenwerking met de leerlingbegeleider en orthopedagoog, de spil van de ondersteuning en weet welke interne - en externe ondersteuning voorhanden is. Indien onze school niet de juiste expertise in huis heeft wordt een externe deskundige ingeschakeld.


Ondersteuning
Basisondersteuning is het geheel van planmatig uitgevoerde licht curatieve interventies dat door voornamelijk de vakdocent, mentor en het docententeam wordt uitgevoerd. Het docententeam is bekend met het proces van opschaling: (vroegtijdige) signalering van eventuele ondersteuningsbehoeften, gerichte en passende interventies en evaluaties. Voorbeelden hiervan zijn bijvoorbeeld: coaching, mentoraat, ondersteuning van leerlingen met dyslexie en dyscalcullie. 

Extra ondersteuning heeft als doel leerlingen die ondersteuning te bieden, die nodig is om leerlingen binnen het reguliere onderwijs te houden. In een OPP worden de ondersteuningsbehoeften in samenspraak met de leerling, ouder(s)/verzorger(s) vastgelegd. De ondersteuning is altijd leerlinggebonden en overstijgt de mogelijkheden van de basisondersteuning. Voorbeelden hiervan zijn o.a. OPDC-trajecten, een toelaatbaarheidsverklaring (TLV) voor het voortgezet speciaal onderwijs (VSO), een individueel arrangement of een maatwerkvoorziening. Het ondersteuningsteam van de school wordt bij dit proces betrokken. Het ondersteuningsteam bestaat uit: een dyslexiecoach, leerlingbegeleider, ondersteuningscoördinator, orthopedagoog, remedial teacher en schoolmaatschappelijk werker. Indien nodig wordt schoolintern de expertise ingeroepen van bijvoorbeeld een decaan of vertrouwenspersoon. Waar nodig wordt er expertise van een onderwijsondersteuner, de gemeente, Jeugdzorgpartners (bijvoorbeeld GGD), leerplicht en externe vertrouwenspersoon gevraagd.

Hoorrecht
Het hoorrecht is wettelijk vastgelegd in de wet voortgezet onderwijs 2020 (WVO 2020). Leerlingen en ouder(s)/verzorger(s) hebben het recht om mee te praten over beslissingen die hen raken. Het hoorrecht is van toepassing op het ondersteuningsaanbod. De school neemt de argumenten van de leerling en ouder(s)/verzorger(s) mee in de vaststelling en evaluatie van het OPP. Leerlingen mogen zelfstandig hun mening geven over hun eigen OPP. Ouder(s)/verzorger(s) hebben instemmingsrecht op het deel van het OPP dat gaat over de individuele begeleiding. Indien ouder(s)/verzorger(s) en leerling van mening verschillen, dan wordt het grootste gewicht bij de besluitvorming aan ouders toegekend omdat zij het ouderlijk gezag uitoefenen. 
 

Open LeerCentrum (OLC)
Het OLC (open leercentrum) is een centrale ruimte in school waar leerlingen terecht kunnen met al hun vragen. Leerlingen kunnen hier zelfstandig of onder begeleiding  van een medewerker huiswerk maken of groepsopdrachten maken. 
 

TERUG NAAR HET OVERZICHT

Wijk en Aalburg

Proeflessen groep 8
29 oktober 2025
10 december 2025

Open Dag
17 januari 2026

Aanmeldavonden
24 en 25 maart 2025

Contact

Perzikstraat 7
4261 KC Wijk en Aalburg
0416-691722