Leerlingen worden aan het begin van het schooljaar geïnformeerd over de algemene klachtenregeling en het leerlingenstatuut van de Onderwijsgroep. De volledige versies van de algemene klachtenregeling en het leerlingenstatuut liggen op iedere locatie ter inzage bij de leerlingbegeleider/counselor, de decaan en het locatiemanagement, en zijn te vinden op de website van de schoollocatie/scholen en de Onderwijsgroep.
In de algemene klachtenregeling staat onder meer aangegeven, dat men een probleem in eerste instantie probeert op te lossen met de betrokken medewerker. Als dat niet mogelijk is, dient de klacht bij de locatiedirectie te worden ingediend en als dat niet tot een bevredigende oplossing leidt, kan men zich richten tot achtereenvolgens het bestuur en de externe landelijke klachtencommissie waarbij de Onderwijsgroep is aangesloten. Op iedere locatie is een contactpersoon, die kan helpen de klacht op de juiste plaats in te dienen.
Mocht u vragen hebben over de algemene klachtenregeling of het indienen van een klacht, dan kunt u contact opnemen met de centrale klachtenfunctionaris van de Onderwijsgroep, Irma Versteeg, via w.f.versteeg@cvo-av.nl.
Willem van Oranje Onderwijsgroep is aangesloten bij de landelijke klachtencommissie GCBO. Als het interne proces als beschreven in de algemene klachtenregeling niet tot tevredenheid leidt, kan contact gezocht worden met deze landelijke klachtencommissie via:
Telefoon: 070 386 16 97
E-mail: info@gcbo.nl
Website: www.geschillencommissiesbijzonderonderwijs.nl/procedure-klachtencommissies
Leerlingenstatuut
In het leerlingenstatuut van de Onderwijsgroep staat beschreven wat de Onderwijsgroep van leerlingen en ouders verwacht en wat ouders en leerlingen van de onder de Onderwijsgroep vallende schoollocaties mogen verwachten. Het leerlingenstatuut is de basis voor de huisregels zoals die voor elke schoollocatie zijn opgesteld. De grondregel van dit reglement bestaat uit de verwachting dat iedereen respectvol met de ander en met bezittingen van de ander omgaat. Discriminerend, kwetsend, dreigend of storend gedrag wordt niet getolereerd.
Vertrouwenspersonen
In deze schoolgids kunt u lezen wie de interne vertrouwenspersonen zijn van de schoollocatie. Bij een redelijk vermoeden of klachten over machtsmisbruik (seksuele, fysieke en psychische intimidatie) en bejegeningsklachten kan indien gewenst rechtstreeks contact opgenomen worden met de externe vertrouwenspersoon van de Onderwijsgroep via:
Vertrouwenswerk.nl
Karbeel 18
5421 BR GEMERT
E-mail: info@vertrouwenswerk.nl
Telefoonnummer: 06-48088774 (Roy Ploegmakers) of 06-81575900 (Ilse Oerlemans)
Deze externe vertrouwenspersonen zijn bereikbaar tijdens kantooruren. Aangezien zij regelmatig bij gesprekken aansluiten, telefonisch in overleg zijn en trainingen geven , is het mogelijk om bij niet bereikbaar zijn een e-mail of whatsapp te sturen, zodat zij een belafspraak kunnen maken. Bij een zeer urgente vraag, kan de voicemail ingesproken worden of kan een whatsapp gestuurd worden met de vraag zo snel mogelijk contact op te nemen.
Het is ook mogelijk contact op te nemen met een vertrouwensinspecteur van de onderwijsinspectie. De vertrouwensinspecteur luistert en informeert. Zo nodig adviseert de vertrouwensinspecteur ook, bijvoorbeeld over een traject naar het indienen van een formele klacht of het doen van aangifte. Meer informatie is te lezen op www.onderwijsinspectie.nl/onderwerpen/vertrouwensinspecteurs.
Telefoon: 0900 111 31 11
Het meldpunt is op werkdagen te bereiken van 08.00 - 17.00 uur.
Interne vertrouwenspersoon
Bij vragen of klachten ten aanzien van seksuele intimidatie en andere vormen van machtsmisbruik raden wij u aan om in eerste instantie contact op te nemen met de interne vertrouwenspersonen van school. De namen en mailadressen van deze personen zijn te vinden in het hoofdstuk '3.06 Veiligheidsbeleid'.