Onze onderwijsvisie

Extra ondersteuning in school



  Onze school gaat uit van passend onderwijs voor elke leerling. Op basis van de wet Passend Onderwijs wordt extra ondersteuning geboden aan leerlingen die dat op grond van een OPP (Ontwikkelings Perspectief Plan) nodig hebben. Daarbij gaan we uit van wat wél kan in plaats van wat niet kan. Natuurlijk moet er perspectief zijn op een diploma voor één van de schoolsoorten die wij aanbieden, maar als dat met extra ondersteuning (maatwerk) van ons kan, dan gaan we daar ook voor.

Om de ondersteuning die een leerling nodig heeft te onderzoeken wordt de ondersteuningsbehoefte in kaart gebracht door gesprekken met ouders, de leerling zelf, de toeleverende school en deskundigen. Ook beschikbare onderzoeksrapporten met betrekking tot de ondersteuningsvraag worden meegenomen in dit onderzoek. Verdere informatie wordt verder in deze schoolgids gegeven in het hoofdstuk Samenwerkingsverband (Passend Onderwijs).

Ons maatwerk kan bestaan uit: 
1. Extra tijd om het gewenste resultaat te halen.
2. Aangepast lesmateriaal als de leerling bv. dyslexie heeft of slechthorend is.
3. Een ruimte waar een leerling tijdelijk een time-out kan nemen.
4. Extra ondersteuning door een eigen autismedeskundige.
5. Extra ondersteuning door een eigen orthopedagoog.
6. Extra hulp van interne en externe onderwijsondersteuners voor leerlingen
    met bijzondere onderwijsbehoeften, genoemd in het SOP
    (schoolondersteuningsprofiel).
7. Expertise van buiten de school wanneer wij de kennis niet hebben.

Met de leerling en de ouders/verzorgers wordt een OPP opgesteld. Daarin wordt afgesproken welke ondersteuning de leerling ontvangt, op welk moment en wanneer de vorderingen periodiek worden besproken. In dit plan van aanpak leggen we de verantwoordelijkheden vast van de ouder, de leerling en de school.

Wat wij als school kunnen bieden aan ondersteuning, is vastgelegd in het SOP.
We willen duidelijk zijn in wat kan en wat niet kan. Hierbij worden de grenzen besproken en zoeken we met ouders en leerling eventueel naar andere mogelijkheden buiten de school.

Op basis van achterstanden bij rekenen en taal of problemen met concentratie en gedrag wordt gekeken welk onderwijsaanbod en welke ondersteuning voor de leerling het beste is. Bijvoorbeeld wel of niet in een kleinere klas passend bij de schoolsoort, wel of geen extra aandacht en begeleiding van een docent of andere deskundige en in overleg met ouders inzet van externe ondersteuning.

Heeft de leerling een arrangement nodig doordat hij of zij vormen van autisme heeft, dan wordt door de school zelf extra ondersteuning geboden. Met de autismespecialist, interne- en externe onderwijsondersteuners wordt een programma opgesteld, waarbij de leerling per dag weet wat er gaat en moet gebeuren. Ook dit arrangement wordt met de leerling en ouders en eventueel de toeleverende school besproken. Het doel van elk arrangement is dat een kind in staat raakt om de benodigde zelfstandigheid te bereiken voor een vervolgopleiding.

Verdere voorzieningen in de school zijn ruimtes voor leerlingen die tijdelijk een ‘time-out’ nodig hebben of extra ondersteuning krijgen op het gebied van plannen, organiseren, leren leren e.d.


1. Opvanglokaal
Het opvanglokaal vangt leerlingen op die even niet in de les aanwezig kunnen zijn. Dat kan als reden hebben dat hun gedrag storend is of dat de leerling door omstandigheden even een time out nodig heeft. In het opvanglokaal wordt de reden van bezoek door de opvangdocent besproken en werkt de leerling aan een door de docent opgedragen taak. Soms krijgt de leerling van de opvangdocent advies over gedrag of bespreekt hij met de leerling de problemen. Is de relatie met de docent of de leerlingen verstoord, dan kan hij bemiddelen om dat weer in orde te krijgen.

Het opvanglokaal is er om de leerling te laten reflecteren op dat wat er is gebeurd en sterker uit de situatie te doen komen.

Daarnaast wordt in deze ruimte gewerkt met leerlingen met leer- of gedragsproblemen waar ze onder leiding van een begeleider rustig kunnen werken. Voor het gebruik van deze voorziening worden vooraf duidelijke afspraken gemaakt en vastgelegd in een leerarrangement.

2. Leerplein
Voor leerlingen die vanwege een beperking meer tijd nodig hebben om huiswerk te maken of achterstanden in te halen is er het Leerplein. Op dit Leerplein krijgt de leerling de mogelijkheid om onder toezicht en begeleiding in rust te werken aan opdrachten van de docent.

3. Pauzeplein
Leerlingen, die dat nodig hebben, kunnen in de pauze of tussenuren in alle rust op het pauzeplein verblijven.

Leerlingbegeleiding

De leerlingbegeleiding op het Willem wordt gevormd door:

  • In de eerste lijn
    coach, vakdocent, leerlingbegeleider en afdelingsleider

  • In de tweede lijn
    het extern ondersteuningsteam (IOT), naast de leerlingbegeleiders bestaande uit: ondersteuningscoördinator, interne onderwijsondersteuners, orthopedagoog, autismespecialist, decaan, interne vertrouwenspersonen en betrokken afdelingsleider.

  • In de derde lijn
    externe instanties zoals GGD, GGZ, (school)maatschappelijk werk, gemeente en externe vertrouwenspersonen (veiligthuismiddenbrabant.nl).

TERUG NAAR HET OVERZICHT

 Waalwijk

voorlichtingsavonden
15, 16, 22 en 23 januari 2024

open lessen
28 februari 2024


Houd onze site goed in de gaten.
Als er wijzigingen zijn, wordt dat hier vermeld.
 

Contact

De Gaard 4
5146 AW Waalwijk
0416-333069