In het leven van leerlingen heeft school een grote en belangrijke plaats. School is een plaats waar zij anderen ontmoeten en ruimte krijgen om zich te ontwikkelen. Een omgeving waar leerlingen zich thuis voelen, ruimte krijgen en zich veilig voelen vormen daarvoor randvoorwaarden die we met elkaar proberen te realiseren zodat goed onderwijs en goede begeleiding mogelijk worden.
We verbinden ons aan 6 ambities die ook in het sectorakkoord VO zijn geformuleerd:
De doelen van ons onderwijs staan niet los van onze missie, visie en kernbelofte. Ze zijn geformuleerd in een pedagogische opdracht.
Onze pedagogische opdracht
Betekenisvol onderwijs is onderwijs dat betekenis geeft aan leven en laten leven. Als leidraad voor ons handelen, hanteren wij het opvoedingsdoel dat door F. Boerwinkel in 1973 is geformuleerd. Centraal hierin staat de kritische participatie van jonge mensen in de samenleving.
De verwoording van hetgeen ons beweegt en hetgeen we uiteindelijk met elkaar beogen is dan als volgt: “Het doel van opvoeding en onderwijs is de jonge mens zo te begeleiden en te stimuleren op zijn weg naar volwassenheid dat hij in staat en bereid is te bepalen, waar hij z’n krachten wil inzetten, om de algemene cultuur (namelijk deze aarde te bewerken en te bewaren in samenwerking met en tot vreugde van alle mensen) op persoonlijke wijze gestalte te geven. Daarbij zijn kritische zin ten aanzien van wat echt of onecht, waar of onwaar, recht of onrecht is te scherpen en hem bereid te maken op te komen voor verdrukten en ontrechten, aan welke kant die zich ook bevinden.
Wij vinden het hierbij van belang dat de jonge mens is opgenomen in een gemeenschap. Een gemeenschap, waarin ouderen en jongeren, levend uit Godsvertrouwen zoals Abraham, elkaar bemoedigen en corrigeren, onderweg naar een toekomst van liefde, gerechtigheid en vrede. Een toekomst die voorgoed reeds is begonnen in Jezus de Heer en die door Hem eenmaal volle werkelijkheid zal worden”.
Dit betekent voor ons in ieder geval dat:
Elke leerling heeft recht op uitdagend onderwijs met eigentijdse voorzieningen en brede vorming en het ontwikkelen van zijn of haar talent.
Elke leerling heeft recht op maatwerk om zijn of haar talenten te ontdekken en te ontwikkelen.
Elke leerling heeft er recht op dat hij/zij gezien wordt en dat we er op momenten van succes en teleurstelling voor de leerling en/of ouders zijn.
In gesprekken met ‘stakeholders’ en experts van buiten de school is het Vision Eye ontwikkeld. In drie verschillende panelbijeenkomsten is gesproken over de toekomstige opdracht van onze scholen. Meer dan in het verleden wil de onderwijsgroep en de scholen zich laten voeden door de buitenwereld, de omgeving, de stakeholders van de scholen om daaruit de strategische koers voor de toekomst te bepalen.
Zowel intern als extern willen we werken vanuit gezamenlijke waarden, onderwijs aanbieden aan wat leerlingen en de maatschappij vraagt, nodig heeft. Dat vraagt een klantgerichte houding van medewerkers, zowel voor de interne ‘klanten’ als voor de externe (klanten).
Alle medewerkers van Willem van Oranje Onderwijsgroep dragen daaraan bij; vanuit hun persoonlijke talenten en vanuit hun professionaliteit.