Iedere leerling heeft recht op begeleiding. Leerlingen moeten immers in de middelbare schoolperiode veel keuzes maken. Die keuzes zijn niet altijd gemakkelijk. De school ondersteunt hen daarbij, samen met ouders/verzorgers.
Op het Willem van Oranje College is de leerlingbegeleiding opgedeeld in drie aspecten:
In het leren staat het leerproces van de leerling centraal. Hoe leert hij/zij? Waarom kunnen en moeten bepaalde vakken beter? Welke leerstrategie kan een leerling het beste inzetten bij het leren van leerstof? In de eerste klas leren we de leerlingen hun huiswerk plannen, een les leren en schematiseren, reflecteren en samenwerken. In een aantal coachlessen wordt hier tijd aan besteed. Een belangrijk hulpmiddel hierbij is een speciale agenda die alle leerlingen het eerste leerjaar moeten gebruiken.
Binnen dit onderdeel wordt de nadruk gelegd op de keuzes die leerlingen moeten maken voor een vervolgtraject op onze school of een vervolgtraject buiten het Willem. De leerlingen hebben allereerst te maken met een afdelingskeuze: mavo, havo, atheneum of gymnasium. Vervolgens de keuze tussen de leerwegen binnen de mavo of profielen binnen de Tweede Fase. Tot slot moet er een keuze worden gemaakt voor een vervolgopleiding of een beroep. Vanaf de eerste klas zijn we op een gestructureerde manier bezig om leerlingen te helpen met hun keuzes middels LOB (loopbaanoriëntatie en beroepsoriëntatie). Wanneer dit intern niet lukt, kan een extern bureau worden ingeschakeld.
Het gaat ons uiteraard ook om de zorg voor de individuele leerling: de sociaal-emotionele begeleiding. Wanneer een leerling niet goed functioneert, kan dat te maken hebben met persoonlijke problemen. Ook daar besteden we in de school aandacht aan. In de eerste klas wordt een school vragenlijst afgenomen. Deze vragenlijst geeft enig inzicht in het welbevinden, de motivatie en het zelfconcept van de leerling. De uitkomsten kunnen aanleiding zijn een leerling extra hulp te geven. In dit kader zijn er bijvoorbeeld trainingen op school die de leerling kunnen helpen om te leren omgaan met faalangst, of een training die de leerling helpt zich weerbaarder op te stellen.
Op de school is een intern ondersteuningsteam (IOT) dat bestaat uit de ondersteuningscoördinator, leerlingbegeleiders, interne en externe onderwijsondersteuners, (ortho)pedagogen en een autismespecialist. Soms worden leerlingen verwezen naar externe instanties als maatschappelijk werk, GGD en GGZ. Bij al deze aspecten nemen we samen met u als ouder onze verantwoordelijkheid. Binnen de school is er de mogelijkheid te spreken met maatschappelijk werk, de jeugdverpleegkundige en de leerplichtambtenaar.
Daarnaast zijn er zowel in de school als buiten de school vertrouwenspersonen aangesteld om leerlingen te helpen.