Wat verstaan we onder basisvaardigheden?
Basisvaardigheden zijn vaardigheden die leerlingen nodig hebben omdat ze onmisbaar zijn om te kunnen deelnemen aan de samenleving. Bovendien zijn de basisvaardigheden helpend en ondersteunend voor het vervolgonderwijs en bij het volgen van alle vakken. Sinds 1 augustus 2023 is het onderwijs van de basisvaardigheden ook opgenomen in het toezicht kader van de inspectie van het onderwijs.
Bij het versterken van de basisvaardigheden zijn 4 deelgebieden van belang:
Taal, Rekenen, Burgerschap en digitale geletterdheid.
Het leerstofaanbod van de basisvaardigheden bij ons op school is doelgericht,
kent een logische doorlopende opbouw en is herkenbaar in de dagelijkse praktijk.
Het onderwijs sluit aan bij de geformuleerde kerndoelen. We staan voor ‘basisvaardigheden bewust onderwijs’ en zien dit als een gezamenlijke verantwoordelijkheid van de school, de vakken, de docenten en de medewerkers.
Een fundamenteel doel van onze school is dat we met ons onderwijs bijdragen aan de totale ontwikkeling van de leerlingen zodat ze kunnen groeien in zelfstandigheid, een goed besef hebben van waarden en vol voorbereid zijn op de toekomst.
e volgen de ontwikkeling van de leerlingen voor taal (lees-, spreek- en schrijfvaardigheid) en rekenen op basis van de referentieniveaus. Elk jaar wordt getoetst of de leerling op koers ligt voor het gewenste eindniveau. Als de ontwikkeling stagneert, wordt extra hulp en ondersteuning geboden.
Bij burgerschap speelt naast kennis en vaardigheden, houding en gedrag een grote rol. We zijn als school eigenlijk een minimaatschappij, een oefenplaats waarbij de leerling elke dag zijn sociale en maatschappelijke competenties kan toepassen en beoefenen. Er worden daar verschillende activiteiten voor georganiseerd, denk hierbij ook aan projecten en excursies. Bij een goede voorbereiding op de toekomst is digitale geletterdheid niet weg te denken. Onze leerlingen ontwikkelen praktische ICT-vaardigheden, digitale informatievaardigheden en vaardigheden die hen mediawijs maken. Leerlingen leren bewuste keuzes te maken in het gebruik van digitale technologie en digitale media.